מאמרים ופרסומים

work-accident
עורכת דין ליאת חמו

עורכת דין ליאת חמו

תאונת עבודה: מה זה, מי מצוי בהגדרת נפגע עבודה ומה הזכויות העומדות לו?

יצאתם לעבודה והחלקתם במדרגות? נחשפתם לחומר מסוכן במסגרת התפקיד וחליתם? ייתכן מאוד שמגיעה לכם הכרה כנפגעי עבודה. מהי תאונת עבודה או מחלת מקצוע ומה מגיע למי שנפגע? עו"ד ליאת חמו, המתמחה בדיני נזיקים וביטוח לאומי, מסבירה

 

מקום העבודה מעניק לנו ביטחון תעסוקתי וכלכלי, אך לא בהכרח מבטיח שיטיב עם בריאותנו לאורך זמן. לעיתים, די בחפץ אחד שמונח במקום לא מתאים ופעולה "טבעית" שחוזרת על עצמה שוב ושוב כדי לחשוף את העובד לנזק רפואי. לא אחת, אפילו מריבה עם עמית לעבודה או עם הבוס עלולה להביא לאירוע בריאותי שיש לו השלכות ארוכות טווח. יחד עם זאת, חשוב לזכור – לא כל אירוע במקום העבודה או בדרך ממנו ואליו נחשב לתאונת עבודה.

ההגדרה בחוק לתאונת עבודה

תאונת עבודה כשמה כן היא – תאונה שהתרחשה תוך כדי עבודה ועקב העבודה או עקב ביצוע פעולה מסוימת במקום העבודה. תאונת עבודה יכולה להיגרם בדרך למקום העבודה, ממנו או מחוצה לו. ישנם מקרים בהם אירוע לבבי או אירוע מוחי מוכרים כתאונות עבודה, אם נמצא כי התרחשו כתוצאה מאירוע חד-פעמי במקום העבודה או במועד הסמוך לאירוע זה.

בהקשר זה אציין שלא פעם מגיעות למשרדי פניות של אירועים לבביים או החמרה במצב הנפשי שנבעו עקב ויכוחים חד-פעמיים עם לקוח, מנהל או עמית לעבודה ולעיתים עקב התעמרות מתמשכת במקום העבודה וגם אותם ניתן להוכיח, בתנאים מסוימים, כתאונות עבודה.

מי נמצא בקבוצת הסיכון להיות מוכר כנפגע עבודה

עובדים בעבודות פיזיות או אלו החשופים לסביבת עבודה מסוכנת, דוגמת עבודה בגובה, חשיפה לחומרים מסוכנים, עבודת סבלות, חשיפה לגורמי רעש, עבודה עם מכשור או כלים מסוכנים, עבודה הכרוכה בנהיגה רבה ועוד, נמצאים ברמת הסיכון הגבוהה ביותר להיפגע בעבודה. יחד עם זאת, פעמים רבות עבודות כפיים ממושכות (למשל בנאים, נהגים, עובדי קידוח) אשר גורמות לנזקים גופניים, לא מוכרות כעבודות שהובילו למחלת מקצוע או "מיקרו-טראומה".

כך למשל, סייעת בגן אשר לקתה בדום לב בעקבות ויכוח עם סייעת אחרת, וחייה ניצלו הודות לצוות הרפואי הוכרה כנפגעת תאונת עבודה והייתה זכאית לפיצויים ולשיקום. במקרה אחר, עובדת שעבדה כמנהלת משרד מזה כ-20 שנה סבלה מהתעמרות והשפלה חוזרת ונשנית מצד גורם בכיר בארגון וכתוצאה מכך חלה החמרה במצבה הנפשי. היא הוכרה כנפגעת עבודה וזכתה לפיצויים. מצד שני, לא פעם עובדות סיעוד אשר סבלו מפריצות דיסק או קרעים בגידי הכתף והזרועות, כתוצאה מעבודה פיזית ממושכת ורבת שנים, לא הוכרו כנפגעות עבודה.

מדובר אם כן בתחום מורכב וייחודי, אשר מצריך מומחיות והדרכה עוד בשלב הכנת התביעה. מצער להיווכח שעובדים רבים לא מכירים בזכויות שעשויות לזכות אותם בהכרה כנפגעי עבודה. לעיתים הם חוששים לאבד את מקום העבודה או להסתכסך עם המעביד – שעה שהכרה בתאונת עבודה לא בהכרח קשורה לרשלנות המעסיק ויתרה מכך, אם הוא הפריש דמי ביטוח לאומי עבור העובד כדין, כלל לא תוגש נגדו תביעה במקרים מסוימים.

בשל פערי מידע, אותם עובדים עלולים להיפגע ולאבד זכויות כספיות רבות המגיעות להם לעיתים מגורמים שונים לחלוטין (קרן פנסיה, חברות ביטוח, ביטוח לאומי). לא אחת מדובר בסכומים שמטרתם לסייע בהליכי שיקום, ניתוחים ופעולות הקשורות לטיפול ולהבראה בהם נושא העובד לבדו.

היבטים שונים של תאונות עבודה

תביעת המוסד לביטוח לאומי עולה מיד בהקשר של תאונת עבודה. הרי אם אדם לא יכול לעבוד, הוא לא יכול להשתכר ולכן ביטוח לאומי אמור לסייע לו בדיוק בתקופה זו. יחד עם זאת, לא פעם בתאונת עבודה אחת מעורבים מספר גורמים.

למשל, אם תאונת העבודה אירעה בדרך חזרה מהעבודה ברכב שכור, הרי שהגורמים המעורבים במקרה זה הם גם חברת הביטוח המבטחת בביטוח חובה ואם התאונה קרתה במקום העבודה עצמו, גם מקום העבודה נושא באחריות להתרשלות וגם ממנו ניתן לתבוע פיצויים (ביטוח מעבידים). לעיתים המזיק האחראי לתאונה איננו המעביד עצמו, אלא למשל קבלן משנה וכן הלאה.

בד בבד, יש לסייג ולומר שלא כל מקרה מוכר כתאונת עבודה ולא תמיד העובד יהיה זכאי לתגמולים. למשל, כאשר העובד סטה ממסלול נסיעתו בדרכו מהעבודה אל ביתו והתאונה אירעה בשלב הסטייה מהמסלול הקבוע. יחד עם זאת, גם במקרים אלו ניתן להגיש ערר על ההחלטה ובמקרים מסוימים אף יש סיכוי לשנות את ההחלטה.

כיצד לפעול לאחר תאונת עבודה?

קיימות מספר דרכי פעולה, אך הראשונה והחשובה שבהן היא קבלת טיפול רפואי. חשוב מאוד כבר לאחר קבלת הטיפול הרפואי הראשוני, לפנות לעורך דין ולהיוועץ בדבר אופן ניסוח טופס התביעה, הפנייה למעביד וכן הלאה.

שכרו את שירותיו של עורך דין הבקיא בתחום הנזיקין וביטוח לאומי על מנת שיוכל להעריך אם תאונת הדרכים שעברתם היא למעשה תאונת עבודה וכן להדריך אתכם בדבר אופן הטיפול, אופן התיעוד הרפואי ועוד. עורך הדין ילווה אתכם בתהליך התביעה ויבחן היבטים נוספים, כמו רשלנות ומעורבותם של גורמים נוספים, מהם אתם זכאים לקבל פיצוי.

עורכת הדין ליאת חמו פועלת בתחום הנזיקין והביטוח הלאומי למעלה מעשור. בעברה עבדה בחברת ביטוח בתחום תביעות ביטוח והיא מכירה את הנושא על בוריו. ליאת מייצגת נפגעי תאונות עבודה למיצוי זכויות בהערכות השונות. לפרטים נוספים וליצירת קשר צלצלו: 08-9797340 050-4385882 למידע נוסף בקרו באתר


המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד

שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

צריך את עזרתנו? מלא את הפרטים ונחזור אלייך בהקדם:

01
קבלת ייעוץ ראשוני 

קבלו הערכה בדבר סיכויי התביעה שלכם וסכום הפיצוי המגיע לכם. ייעוץ משפטי אינו כרוך בתשלום.

02
הגשת תביעה 

נגיש עבורכם תביעה יחד עם חוו״ד מומחה התומכת בטענותיכם.

03
קבלת פיצויים 

נשיג עבורכם פיצוי מירבי במסגרת מו״מ או פסק דין.


התחילו את התהליך
צרו קשר לקבלת ייעוץ
משפטי ראשוני:
050-4385882

 

עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך:

צרו קשר

פרטי יצירת קשר

ליאת חמו ושות', משרד עורכי דין

טל' משרד: 08-9797340 | 0504-385-882
פקס: 08-9797350
דוא"ל: liat.hamo@gmail.com

כתובת המשרד:
אורט 18, קומה 4, אשדוד

מפת הגעה

דילוג לתוכן