מאמרים ופרסומים

תביעה מול חברת ביטוח
עורכת דין ליאת חמו

עורכת דין ליאת חמו

תביעה מול חברת ביטוח: סוד ההצלחה

איזו תוצאה תיחשב כ"הצלחה" בתביעה מול חברת הביטוח? מדוע לחברת הביטוח יש אינטרס להתפשר, במונחי תדמית, זמן וכסף? מיהו עורך הדין האידיאלי לניהול התביעה?

במוחו של כל סטודנט מתחיל למשפטים, ניתן למצוא "תמונה" או סיפור האישי שגרמו לו להגיע לספסל לימודי המשפטים. לכל אחד יש חזון להגשמת הצדק שעליו חלם, ואותו הוא רוצה להשיג בשטח. עם זאת, כמעט כל עורכי הדין יעידו כי גילו במהרה שבחיי היומיום החדשים שלהם במקצוע, הדברים נראים קצת אחרת. 

למעשה, למרות כל החלומות על השגת צדק, עורכי דין רבים מגלים כי ממש כמו בתחומים אחרים  – לא רק בתחום המשפט – אין הצלחה בשיעור 100%. עם זאת, הניסיון המוכח מלמד כי בתביעות פיצויים מול חברות הביטוח, יש אפשרות להגיע להצלחה מלאה. גם אם לא ניתן להגיע ל-100% הצלחה, ניתן להגיע מאוד קרוב לשם.  

איך אפשר להצליח בתביעת פיצוי מול חברות ביטוח? 

ה"סוד" הוא בהבנה כי מעבר לפרמטרים המקצועיים, יש גורמים נוספים שתורמים משמעותית להכרת התחום ולהגדלת סיכויי ההצלחה בתיקים מסוג הזה. מדובר בגורמים שהם נחלתם הכמעט בלעדית של עורכי דין מנוסים מאוד, בעלי ותק רב בתחום.
כך, למשל: עו"ד שעבר תאונת דרכים קשה ומכיר את "הצד השני"; עו"ד שעבד בעבר בחברת ביטוח ולכן הוא מכיר את האופן שבו מתנהלות חברות הביטוח; עו"ד שמתנדב בביטוח הלאומי ולכן מבין לעומק את המערך הבירוקרטי המורכב במישור הזכויות, לפי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (תשל"ה-1975). 

האם כדאי להגיע לפשרה "בכל מחיר"?

ככל שעורכי הדין מטפלים ביותר תיקים, כך הופך המושג "פשרה" או "דרך לפתרון מחלוקת", להיות מושג שגור יותר בחיים המקצועיים. מדובר בפתרון שיהיה מקובל על כל הצדדים. עם זאת, גם כאן חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולא להסכים להסדר שהוא פחות מקרוב ל-100% הצלחה. 
כאשר עו"ד טוב נדרש להגיע לפשרה בתיק מסוים, העניין ידיר שינה מעיניו. הוא יגיע לדיון במטרה להשיג את כל מה שלדעתו "מגיע" ללקוח שלו על פי חוק. גם אם עורך הדין בוחר לסיים בפשרה, הוא יכול להצליח להשיג באופן מדויק את כל הרכיבים הרלוונטיים עבור הלקוח.

במקרה שעורך דין טוב ניצב בסיטואציה שבה מצפים ממנו להתפשר, באופן שהלקוח לא יקבל את כל מה שמגיע לו, מחובתו להסביר לצד השני מהו הסיכון שהוא לוקח אם יבחר להגיע לבית המשפט. כך, למשל: עלויות נוספות בגין ריביות והצמדות, תשלומים לעורך דין, הוצאות משפט; וכמובן, הסיכון כי תוצאת המשפט תהיה גרועה יותר עבורו. 

הרצון לסיים את ההתדיינות המשפטית בפשרה רלוונטי רק כאשר ההליך פועל לטובת הלקוחות שאותם מייצג עורך הדין נאמנה. אין להתייחס למושג פשרה בגדר "פשוטו כמשמעו". למעשה, פשרה מאפשרת לחברת הביטוח לייעל את הדיונים, להימנע מהגעה לבית המשפט, מהוצאות מיותרות ומפגיעה בשמה הטוב.

מהו ההיגיון מאחורי הרצון של חברות הביטוח להתפשר?

המציאות מלמדת, כי בתהליך של התדיינות לקראת פשרה, חברות הביטוח יציגו בדרך כלל את הגבול שלהן "בשלבים". בנקודה זו, בא לידי ביטוי היתרון שיש לעורך דין שעבד בעבר בחברות ביטוח. 
קיימת אמנם גישה לפיה לא כדאי לחשוף את כל הקלפים בתחילת הדרך, אבל לעורך דין טוב אין מה להפסיד, כי אין לו מה להסתיר. בסופו של יום, רוב חברות הביטוח יעדיפו לסיים את המחלוקת בהסכם פשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. 

לחברת הביטוח יש הרבה מה להפסיד 

רבים חושבים בטעות כי לחברת הביטוח "אין מה להפסיד" וכי יש לחברת הביטוח "גב כלכלי" משמעותי וכי לא אכפת לה למשוך את ההליך, בניסיון "לשבור" את התובע. בפועל, לא כך הוא הדבר. האמת רחוקה מכך שנות אור. למעשה, לחברת הביטוח יש הרבה מה להפסיד, לרוב אף יותר מאשר ללקוח.

ניהול סיכונים

חשוב להבין, כי ערכו של תיק מחושב לפי הסיכון שאותו לוקחת חברת הביטוח, מבחינת הפיצוי שמגיע בתיק לפי הפסיקה, לפי החוק ולפי נתוני התיק. 
חברת הביטוח יודעת מהו הסיכון המקסימלי שהיא מוכנה לקחת, בהתחשב בכל ההוצאות, שהתובעים בדרך כלל אינם מודעים להן.

עורך דין בעל עבר מקצועי בחברת ביטוח, יודע מהו גובה הסיכון ומהו הגבול עבור חברת הביטוח. הוא יוכל להתייחס לכך בניהול משא ומתן. 

כך, למשל: משרד הח"מ ייצג לאחרונה תובע בתיק סיעוד, מחוץ לכותלי בית המשפט, והצליח להשיג עבורו 100% תשלום פוליסה מלאה, לרבות תשלומים רטרואקטיביים, החזרי פרמיות לתקופה המדוברת, ריבית והוצאות. במקרה זה, חברת הביטוח ביקשה להכיר בפגיעה רק מיום מסוים, אך התובע הצליח להוכיח כי על חברת הביטוח לשלם החזרי פרמיה על שנתיים אחורה לתקופת הביטוח.

תדמית

אחד הדברים החשובים ביותר עבור חברת הביטוח הוא השם הטוב שלה. לכן, יש לחברת הביטוח אינטרס ברור לסיים את המחלוקת מבלי שיהיו בעקבות המחלוקת החלטות של בית המשפט. 

זמן

פשרה מהירה באופן משמעותי מהליך ממושך בביהמ"ש. הפשרה חוסכת לחברת הביטוח זמן יקר, שמתבטא כמובן בחיסכון כלכלי, מאחר שחברת הביטוח נושאת בכל התשלומים. לכן, לחברת הביטוח משתלם יותר לחסוך זמן, גם אם המשמעות היא תשלום גבוה יותר ללקוח.

כך, לדוגמה: תיק נכות מסתיים בדרך כלל כעבור שלוש שנים או ארבע שנים, אך עורך דין בעל ניסיון אישי יוכל לקצר משמעותית את ההליך ולסיים את התיק תוך כשנה. 
זוהי דרך ל-100% הצלחה!

השופטת בוחנת את המקרה

לסיכום: מעבר ליכולות המקצועיות, ההצלחה בתביעות פיצויים מול חברות הביטוח, תלויה גם- ובעיקר בערך המוסף של עורך הדין. לכן, חשוב שכל עורך דין ימצא את הכישורים המאפיינים ומבדילים אותו ואת ה"רוח" הדוחפת אותו וממלאת את מפרשיו. הרוח האמורה מביאה את ההצלחה.  

* עו"ד ליאת חמו מתמחה בדיני נזיקין, ביטוח לאומי ותביעות ביטוח.

** סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

צריך את עזרתנו? מלא את הפרטים ונחזור אלייך בהקדם:

01
קבלת ייעוץ ראשוני 

קבלו הערכה בדבר סיכויי התביעה שלכם וסכום הפיצוי המגיע לכם. ייעוץ משפטי אינו כרוך בתשלום.

02
הגשת תביעה 

נגיש עבורכם תביעה יחד עם חוו״ד מומחה התומכת בטענותיכם.

03
קבלת פיצויים 

נשיג עבורכם פיצוי מירבי במסגרת מו״מ או פסק דין.


התחילו את התהליך
צרו קשר לקבלת ייעוץ
משפטי ראשוני:
050-4385882

 

עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך:

צרו קשר

פרטי יצירת קשר

ליאת חמו ושות', משרד עורכי דין

טל' משרד: 08-9797340 | 0504-385-882
פקס: 08-9797350
דוא"ל: liat.hamo@gmail.com

כתובת המשרד:
אורט 18, קומה 4, אשדוד

מפת הגעה

דילוג לתוכן