מאמרים ופרסומים

ליאת חמו תאונות דרכים
עורכת דין ליאת חמו

עורכת דין ליאת חמו

תאונות דרכים: אל תקטינו ראש בפגיעות של קטינים

כל מי שנפגע בגופו בתאונת דרכים זכאי לפיצוי, ובלבד שיוכח קשר סיבתי בין התאונה והנזק הגופני. מה חשוב לדעת כאשר הנפגע הוא קטין?

הולך רגל, ילד בן 13, נפגע ברחוב מרכב נוסע. שמשת הרכב התנפצה, והילד הועף על הכביש וסבל מחבלת ראש ומפגיעות בכל גופו. הוא הובהל לחדר המיון, אושפז למספר ימים ולאחר מכן שוחרר לביתו למנוחה. השנים חולפות ואותו ילד מוצא את עצמו במלחמת התשה מול מערכת הבריאות. תופעות רבות מלוות אותו מאז אותה תאונה; הוא מתלונן על תחושה של זכוכיות הנעוצות בתוך הידיים שלו, על כאבי ראש וסחרחורות, קשיי ריכוז וקושי בלימודים, כאבי גב ומחושים נוספים בכל הגוף. רופאי קופת החולים אליהם הוא פונה משחררים אותו שוב ושוב לביתו, מצויד במרשם לריטלין.

ארבע שנים לאחר אותה תאונה, מגיע הילד, עתה כבר נער, מלווה בהוריו לייעוץ אצל עורך דין. התשאול שהוא עובר לא מותיר מקום לספק: קיים קשר מובהק בין התאונה לבין התופעות הבריאותיות שהן מנת חלקו מאז. למרות פניות חוזרות ונשנות לגורמי רפואה שונים לאורך התקופה שחלפה מאז התאונה, אף לא אחד מהם חשד שהיא הגורם לכל התופעות. סדרה של בדיקות העלתה שהנער סובל מבלטי דיסק בגבו הנובעים ישירות מהטראומה שעבר, ואף הסתבר שאכן שברי זכוכיות נותרו מאז בתוך גופו.

התיישנות וסיבתיות

על פי החוק, הגשת תביעת פיצויים בעקבות תאונת דרכים כפופה לתקופת התיישנות העומדת על שבע שנים מיום הפגיעה. כך הדבר במקרה של נפגע בוגר. כאשר הנפגע הוא קטין, תקופת ההתיישנות היא זהה, אך שבע השנים הללו נמדדות מהגיעו לגיל 18, ולא מיום הפגיעה.

הסיבה להתייחסות השונה לנפגע קטין לעומת בוגר, נעוצה בנתוניו הפיזיולוגיים של קטין, השונים לחלוטין מאלו של בוגר. בגיל צעיר, כאשר הקטין נמצא עדיין בעיצומו של תהליך הגדילה וההתפתחות, הגוף כלל אינו ערוך להתמודד עם טראומה משמעותית. ברוב המקרים, רק שנים לאחר הטראומה יתחיל הגוף לחוות את השלכותיה.

מאותה סיבה, במקרה של פגיעה בקטין, התייחסות להוכחת הסיבתיות שונה אף היא. במקרה שלהלן, הילד, הוריו ואפילו הרופאים אליהם פנו בשנים שחלפו, כלל לא קישרו את התופעות שחווה לתאונת הדרכים שעבר. עצם התרחשות הפגיעה בגיל צעיר כל כך, צריכה היתה להוות תמרור אזהרה בולט בדרך לחיפוש מקורן של אותן תופעות שבאו לידי ביטוי שנים מאוחר יותר.

חישוב הפיצוי

בכל תביעת פיצויים על נזק גופני בעקבות תאונת דרכים, יוערך הפיצוי על פי מספר קריטריונים הנקראים "ראשי נזק". בין ראשי הנזק יילקחו בחשבון ההוצאות הרפואיות להן יידרש הנפגע, מידת הסבל, עוגמת הנפש ועוד.

אחד מראשי הנזק העיקריים הוא אובדן כושר ההשתכרות העתידי של הנפגע. סעיף זה מניח כי בעקבות הפגיעה עלול הנפגע לאבד את הכושר לעסוק במקצוע שרכש ואת יכולתו להתפרנס ממנו. כאשר מדובר בקטין שטרם בחר מסלול מקצועי מוגדר, מהווה חישוב ראש נזק זה סוגיה מורכבת הרבה יותר, וגובה הפיצוי שיתקבל יהיה תלוי מאוד ביכולתו של עורך הדין להעריך בצורה משכנעת את השלכות התאונה על הנתונים ההתחלתיים ועל הפוטנציאל של הקטין.

עו"ד ליאת חמו עוסקת בנזיקין ותאונות, תביעות ביטוח, דיני עבודה ומשפחה.
טלפון: 053-9380426
הכתבה באדיבות אתר Zap משפטי

* המידע המוצג בכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת הליכים או הימנעות מהליכים. כל המסתמך על המידע המופיע בכתבה עושה זאת על אחריותו בלבד.

שתפו ברשתות החברתיות

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp
שיתוף ב linkedin
LinkedIn

צריך את עזרתנו? מלא את הפרטים ונחזור אלייך בהקדם:

01
קבלת ייעוץ ראשוני 

קבלו הערכה בדבר סיכויי התביעה שלכם וסכום הפיצוי המגיע לכם. ייעוץ משפטי אינו כרוך בתשלום.

02
הגשת תביעה 

נגיש עבורכם תביעה יחד עם חוו״ד מומחה התומכת בטענותיכם.

03
קבלת פיצויים 

נשיג עבורכם פיצוי מירבי במסגרת מו״מ או פסק דין.


התחילו את התהליך
צרו קשר לקבלת ייעוץ
משפטי ראשוני:
050-4385882

 

עוד מאמרים שאולי יעניינו אותך:

צרו קשר

פרטי יצירת קשר

ליאת חמו ושות', משרד עורכי דין

טל' משרד: 08-9797340 | 0504-385-882
פקס: 08-9797350
דוא"ל: liat.hamo@gmail.com

כתובת המשרד:
אורט 18, קומה 4, אשדוד

מפת הגעה

דילוג לתוכן