מצבים אלה, וגם סיטואציות שנראות לכאורה פשוטות יותר, עלולים להותיר את חותמם ולגרום לפגיעות נפשיות, העלולות לבוא לידי ביטוי בצורות שונות: החל מהלם קרב ופוסט טראומה; וכלה במחלות נפש, כגון: סכיזופרניה או מאניה דפרסיה.

מי שסובל מפגיעה נפשית שמקורה בצבא חייב לטפל בפגיעה ולשקול למצות את זכויותיו, באמצעות הגשת תביעה לאגף השיקום במשרד הביטחון. במאמר זה, נבקש להרחיב מעט את היריעה בעניין תביעות בעקבות פגיעות נפשיות המבוססות על חוק הנכים (תגמולים ושיקום). 

כדי שפגיעתכם תוכר, עליכם להראות כי הפגיעה נגרמה תוך כדי השירות הצבאי ועקב השירות הצבאי

1. קושי להוכיח קשר סיבתי בין הפגיעה לשירות

אם אתם סובלים מפגיעה נפשית שמקורה בצבא, תידרשו להוכיח קשר סיבתי בין השירות הצבאי, לבין הפגיעה שנגרמה לכם. כבר בשלב זה, כדאי שתהיו מודעים לכך שמדובר במשוכה שלא תמיד קל לעבור. כדי שפגיעתכם תוכר, עליכם להראות כי הפגיעה נגרמה תוך כדי השירות הצבאי ועקב השירות הצבאי. אם הייתם לוחמים, מערכת הביטחון צפויה להכיר בפגיעה הנפשית שנגרמה לכם, ביתר קלות. לעומת זאת, אם השירות שלכם בצה"ל לא היה במערך הלוחם, יהיה לכם קשה יותר למצות את זכויותיכם. 

קיימים סוגים שונים של פגיעות נפשיות. מהאופי השונה של כל אחת מפגיעות אלה, ייגזר האופן שבו יוכח הקשר הסיבתי, בין פגיעה זו לבין השירות הצבא

2. אבחנה בין סוגים שונים של פגיעות נפשיות

קיימים סוגים שונים של פגיעות נפשיות. מהאופי השונה של כל אחת מפגיעות אלה, ייגזר האופן שבו יוכח הקשר הסיבתי, בין פגיעה זו לבין השירות הצבאי. כך, למשל: פגיעות אלה עשויות לבוא לידי ביטוי בתסמונות פוסט-טראומתיות, מאניה דפרסיה, סכיזופרניה, דיכאון ועוד. היות שכל אחד מהמצבים האלה מתאפיין בתסמינים שונים לחלוטין, הוא מחייב התייחסות משפטית שונה.

ככל שלחייל נגרמה פגיעה נפשית, אין צורך להוכיח כי נגרמה לו טראומה יוצאת דופן בצבא, אלא די בכך שיוכחו מצבי מתח וחרדה הקשורים בשירות

3. יש להצביע על אירוע אובייקטיבי כלשהו

ככל שלחייל נגרמה פגיעה נפשית, אין צורך להוכיח כי נגרמה לו טראומה יוצאת דופן בצבא, אלא די בכך שיוכחו מצבי מתח וחרדה הקשורים בשירות (רע"א 202/00 פלונית נ' קצין התגמולים). למרות זאת, חשוב להצביע על אירוע או מצב אובייקטיבי שגרמו לפריצת המחלה במהלך השירות (דנ"א 5343/00 קצין התגמולים נ' אביאן). זאת, כדי שניתן יהיה להוכיח את הקשר הסיבתי. 

בשל הקושי להוכיח את הקשר בין הפגיעה הנטענת לבין השירות הצבאי, חשוב לשמור על תיעוד נרחב ככל האפשר של הפגיעה הנפשית שנגרמה לכם

4. חשיבות התיעוד של הפגיעה הנפשית

בשל הקושי להוכיח את הקשר בין הפגיעה הנטענת לבין השירות הצבאי, חשוב לשמור על תיעוד נרחב ככל האפשר של הפגיעה הנפשית שנגרמה לכם. בהנחה שיהיה לכם קשה לתעד פגיעה זו לאור מצבכם, חשוב שהאנשים הקרובים אליכם יעשו זאת עבורכם. התפרצה אצלכם מחלת נפש או נגרם לכם התקף? כתבו בצורה מסודרת למי פניתם, מי טיפל בכם, מה מספרי הטלפון הרלוונטיים וכו'. במסגרת תיעוד זה, כדאי שתצרפו מסמכים מהמפקדים הישירים שלכם או מהממונים עליכם, המעידים על הפגיעה. לפרטים אלה עשויה להיות חשיבות מכרעת בהמשך הדרך, ככל שהתביעה שלכם למיצוי זכויותיכם תסתבך ובמקרה שהגורמים שטיפלו בפגיעה זו יידרשו לבוא להעיד לטובתם. 

לאחר שתגישו תביעה לאגף השיקום במשרד הביטחון, צפוי אגף השיקום להזמין אתכם לביצוע בדיקות נוספות, לצורך קבלת חוות דעת של מומחה מטעמו

5. זהירות, חוות דעת פסיכיאטרית

לאחר שתגישו תביעה לאגף השיקום במשרד הביטחון, צפוי אגף השיקום להזמין אתכם לביצוע בדיקות נוספות, לצורך קבלת חוות דעת של מומחה מטעמו. בשלב זה, אתם צפויים להיבדק על ידי פסיכיאטר מטעם אגף השיקום. מטרת הבדיקה תהיה לבחון האם קיים קשר בין הפגיעה הנטענת על ידכם, לבין השירות הצבאי. דעו כי חוות דעת זו קריטית למיצוי זכויותיכם. תארו בפרוטרוט את הקשיים שחוויתם במהלך השירות הצבאי ואת ההשפעות של הקשיים עליכם. עמדו על כך שלפני השירות לא סבלתם מבעיות נפשיות או קשיים דומים. אם לא תעשו זאת, הפסיכיאטר עלול לקבוע כי מחלת הנפש הופיעה אצלכם לפני השירות, מה שישלול לחלוטין את הקשר הסיבתי בינה לבין השירות (וישלול מכם לגמרי פיצוי) או יזכה אתכם בפיצוי מופחת, עקב החמרה שחלה בשירות. 

במסגרת ניהול ההליכים בעניינכם, עליכם לקחת בחשבון את תקופת ההתיישנות להגשת תביעות מסוג זה, העומדת על פי חוק הנכים על שלוש שנים, מיום שחרורו של הנכה משירות

6. לקחת בחשבון התיישנות

במסגרת ניהול ההליכים בעניינכם, עליכם לקחת בחשבון את תקופת ההתיישנות להגשת תביעות מסוג זה, העומדת על פי חוק הנכים על שלוש שנים, מיום שחרורו של הנכה משירות. עם זאת, על פי החוק, קצין התגמולים באגף השיקום רשאי להאריך תקופה זו, בכפוף להתמלאות של מספר תנאים. בין היתר, הבקשה צריכה להתייחס לנכות שנגרמה על ידי חבלה רשומה (כלומר: חבלה שנרשמה ברשומות הצבא, סמוך למועד שבו נגרמה); השהות בהגשת הבקשה צריכה שלא להקשות על השגת ראיות הדרושות לבירור הבקשה או להביא להחמרת הנכות הנטענת של החייל.

בית המשפט מכריע

7. חשוב להיוועץ עם עורך דין לפני הגשת התביעה

אם נגרמה לכם פגיעה נפשית כתוצאה מהשירות הצבאי ואתם מעוניינים להגיש תביעה לאגף השיקום, כדאי שתתייעצו קודם לכן עם עורך דין המתמחה בנושא. זאת, כדי שתוכלו להבין בצורה ברורה יותר מהו הסיכוי שתקבלו פיצוי; וכדי שתוכלו לשקול אם הגשת תביעה למשרד הביטחון היא האפשרות הטובה ביותר מבחינתכם או שעדיף שתפנו לגורם אחר, כגון: ביטוח לאומי או חברת הביטוח שלכם. היוועצות זו קריטית ועשויה לחסוך לכם זמן רב והשקעה כספית ניכרת.